ورزش بسكتبال

ترويج فرهنگ ورزش

ورزش بسكتبال

۱۶ بازديد

بسكتبال

 

بسكتبال ورزشي است كه در آن دو تيم شش نفره با هم رقابت مي كنند و همه آن ها موظف هستند كه توپ را فقط با دست خود لمس كنند . در اين ورزش دوازده بازيكن (كه هر تيم شش بازيكن دارد) و 2 داور كه يكي به عنوان داور اول و ديگري داور دوم است تشكيل اين بازي را مي دهند . همچنين يك توپ و دو سبد كه هر سبد سهم يك تيم است و به عنوان دروازه آن ها به حساب مي آيد .

تاريخچه بسكتبال

 زادگاه بازي بسكتبال آمريكاست . اين بازي در اوايل پاييز سال 1891 ميلادي توسط شخصي به نام جيمز ناي اسميت پايه ريزي و ابداع شد . اما ، از قرن ها پيش در ميان ساكنان نقاط مختلف قاره آمريكا ، به ويژه آمريكاي مركزي و جنوبي انواعي از بازي و مسابقه رايج بوده كه كم و بيش به بسكتبال شباهت داشته است .

سابقه تاريخي در كشور آرژانتين ، نوعي بازي سنتي و قديمي در ميان گله دار ها متداول است كه آن را(پاتو) (PATO ) مي نامند . در اين بازي ، دو تيم سوار بر اسب در ميداني وسيع به تاخت و تاز مي پردازند و هر تيم كوشش مي كند توپي را كه شش حلقه (مانند دستگيره) بر بدنه آن هست ، با پرتاب كردن و پاس دادن به ياران خودي ، به آن سوي ميدان برساند و از حلقه و توري سبدي كه در انتهاي ميدان بر روي ستوني چوبي نصب شده ، عبور دهد . اين بازي تا حدي شبيه بسكتبال است اما شباهت بازي پوك تاپوك با ورزش بسكتبال بيش از پيش است . پوك تاپوك ، در ميان اقوام متمدن قاره آمريكاي جنوبي و مركزي رواج بسيار داشت به ويژه اقوام مايا و تولتك (در ناحيه مكزيك كنوني) اين بازي را كهن با توپ و حلقه هاي ثابت در ميداني وسيع انجام مي شد ، با علاقه و هيجان زيادي برگزار مي كردند .

تولد ورزشي به نام بسكتبال

 

جيمز ناي اسميت يك پزشك كانادايي بود كه با ايالات متحده آمريكا مهاجرت كرد و تابعيت آن كشور را گرفت .

در سال 1891 يعني زماني كه دكتر ناي اسميت در دانشگاه ورزش اسپرينگ فيلد (واقع در ايالت ماساچوست آمريكا) درس مي داد ، رئيس دانشگاه از او خواست ورزشي ابداع و اختراع كند كه دانشجويان بتوانند در فصل زمستان در سالن به آن بپردازند تا آمادگي جسماني خود را براي پرداختن به مسابقات ميداني فوتبال ، هاكي و بيسبال ، در فصل بهار و تابستان حفظ كند .

دكتر ناي اسميت پس از بررسي رشته هاي موجود ورزشي ، دريافت كه ورزش جديد بايد :

· توپ در آن نقش داشته باشد .

· به صورت گروهي به اجرا در آيد .

· اصل رقابت در آن رعايت شود .

· و بر مهارت استوار باشد .

· هيچ گونه خشونتي و برخوردهاي سخت بدني مبتني نباشد .

حاصل اين افكار و انديشه ها ورزشي شد به نام بسكتبال كه امروزه پس از سپري شدن نزديك به يك قرن و اندي از اختراع آن ، از پر طرفدارترين و هيجان انگيزترين رشته هاي ورزش بين المللي است .

دكتر ناي اسميت در شروع كار دو سبد كه مخصوص حمل ميوه بود بر ديوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعي بلندتر از قد يك انسان قد بلند نصب كرد و به دو گروه از ورزشكاران جوان دانشگاه آموزش داد كه توپي را دست به دست بدهند و سعي كنند آن را به درون سبد بيندازند . در اين حال ، تيم مقابل بايد بكوشد كه مانع از انجام اين كار شود و توپ را هم از چنگ حريف بربايند و تصاحب كند.

نخستين مسابقه اي كه به اين ترتيب و به صورتي تجربي ترتيب يافت ميان دو تيم 9 نفره در كالج اسپرينگ فيلد بود و اولين گل تاريخ بسكتبال را هم يكي از بازيكنان به نام "ويليام چيلس" به سبد انداخت. بعدها شخصي به نام "فرانك ماهان" با توجه به اينكه در زبان انگليسي سبد را بسكت ( BASKET ) و توپ را بال (BALL ) مي گويند ، اين ورزش را بسكتبال ناميد . دكتر ناي اسميت ، براي آنكه بازي بسكتبال خشن نشود ، مقررات دقيقي براي آن به وجود آورد . بعضي از مقررات اوليه بسكتبال چنين بود :

· بازيكنان حق نداشتند توپ را از دست هم بربايند .

· بازيكني كه توپ را در اختيار داشت ،· نبايد با آن راه برود يا بدود .

· هل دادن و هر نوع خشونت ممنوع بود .

· فقط بازيكناني كه توپ را در اختيار نداشتند مي توانستند به هر طرف بدوند و جا بگيرند .

· بازيكن توپ به دست بايد توپ را به طرف ياران خود پرتاب كند و به آنها برساند .

 

در آغاز ، ته سبد هم بسته بود و هر بار كه توپ به درون سبد مي افتاد بايد كسي به كمك نردبان توپ را از سبد بيرون بياورد .

در سال 1892 شخصي به نام "لئو آلن" سبد بسكتبال را كه تا آن روز از تركه چوب يا الياف بود و به همين دليل به زودي پاره و فرسوده مي شد ، از سيم بافت تا استحكام بيشتري داشته باشد 
ديري نگذشت كه اين ورزش جديد طرفداران زيادي در ميان دانشجويان دانشگاه اسپرينگ فيلد و ديگر دانشگاه ها يافت .دكتر ناي اسميت هم مقررات و قوانين بسكتبال را كامل تر كرد و نسخه هايي از آن را به هر دانشگاه يا باشگاهي كه علاقمند بود ارسال داشت . اين مقررات در سال 1892 ميلادي به صورت كتابچه اي براي استفاده عموم منتشر شد .

كشور كانادا نخستين كشور خارجي بود كه ورزش بسكتبال به آن راه يافت 
ديگر كشور ها هم بتدريج و در سال هاي بعد پذيراي اين ورزش جديد شدند 

فرانسه در سال 1893 ، چين و هندوستان در سال 1894 ، انگلستان در سال 1894 ژاپن در سال 1900 و .. .

نخستين مسابقه رسمي بسكتبال در سال 1896 بين دو تيم از دو دانشگاه شيكاگو و آيوا برگزار شد .نتيجه اين بازي تاريخي 15 بر 12 به سود تيم دانشگاه شيكاگو بود 
در سال 1930 دكتر ناي اسميت كتابي درباره خواص بسكتبال تاليف كرد تا نشان دهد كه بازي بسكتبال گرچه بسيار پر تحرك است اما حتي براي سالمندان هم خطري ندارد و آسيبي متوجه اعضاي حياتي بدن( قلب و كليه ) نخواهد شد .

بسكتبال در ايران دايره المعارف بريتانيا ، سال ورود بسكتبال به كشور ما ايران را 1901 ميلادي برابر با1280 ه.ش نوشته است اما آنچه مسلم است اينكه اولين نشانه هاي ورود بسكتبال به ايران در سال هاي 1310 و 1311 ديده شده كه آن هم توسط كاركنان سفارتخانه هاي خارجي در ايران بوده است .

در سال 1314 ، يك مربي ورزش به نام "فريدون شريف زاده" ورزش بسكتبال را به دانش آموزان دبيرستان البرز (كالج البرز) تهران معرفي و پايه گذاري كرد و كم كم ديگر مربيان ورزش به گسترش و آموزش اين ورزش پرداختند .

در سال 1324 ، فدراسيون بسكتبال ايران تشكيل شد و نخستين حضور بسكتبال ايران در ميدان هاي بين المللي ، در بازي هاي المپيك لندن (1948) بود 
از ميان بهترين بازيكنان تاريخ بسكتبال ايران در ان زمان مي توان اين نام ها را بر شمرد 

كامبيز مخبري ، حسين سرودي ، مسعود ماهتاباني ، نادر كاشاني ، سروش نگهبان ، امير ايلياوي ، مجيد توفيق و مظفر بني هاشم .

آموزش بسكتبال

تاريخچه بسكتبال زادگاه بازي بسكتبال آمريكاست . اين بازي در اوايل پاييز سال 1891 ميلادي توسط شخصي به نام جيمز ناي اسميت پايه ريزي و ابداع شد . اما ، از قرن ها پيش در ميان ساكنان نقاط مختلف قاره آمريكا ، به ويژه آمريكاي مركزي و جنوبي انواعي از بازي و مسابقه رايج بوده كه كم و بيش به بسكتبال شباهت داشته است 
در كشور آرژانتين ، نوعي بازي سنتي و قديمي در ميان گله دار ها متداول است كه آن را (پاتو) (PATO )مي نامند . در اين بازي ، دو تيم سوار بر اسب در ميداني وسيع به تاخت و تاز مي پردازند و هر تيم كوشش مي كند توپي را كه شش حلقه (مانند دستگيره) بر بدنه آن هست ، با پرتاب كردن و پاس دادن به ياران خودي ، به آن سوي ميدان برساند و از حلقه و توري سبدي كه در انتهاي ميدان بر روي ستوني چوبي نصب شده ، عبور دهد . اين بازي تا حدي شبيه بسكتبال است اما شباهت بازي پوك تاپوك با ورزش بسكتبال بيش از پيش است . پوك تاپوك ، در ميان اقوام متمدن قاره آمريكاي جنوبي و مركزي رواج بسيار داشت به ويژه اقوام مايا و تولتك (در ناحيه مكزيك كنوني) اين بازي را كهن با توپ و حلقه هاي ثابت در ميداني وسيع انجام مي شد ، با علاقه و هيجان زيادي برگزار مي كردند .

آموزش در بسكتبال آدمي در مراحل تمدن به درجات عالي رسيده و انديشه و فكر او بسيار تابناك شده و حاصل كار و انديشه و هوشمندي انسان يعني علوم و معارف بشري نيز روز به روز وسعت يافته است . هر يك از دانش ها و فروغ معرفت هاي انساني در قرن بيستم به صورت درياي پهناور درآمده است به طوري كه در هر يك از رشته هاي علوم بايد سال ها وقت صرف كرد تا در آن تخصصي يافت يا در آن تخصص يابد و به مقامي شامخ برسد ، نه تنها ناگزير است از برگزاري مسابقه آن علم يا فن در جهان آگاه گردد و از بزرگان آن رشته تاسي جويد و پيش برود ، بلكه همين فرد بايد علاقه مند به اين رشته هم باشد و همين موارد لزوم داشتن اطلاعات كلي و يا معلومات عمومي را ايجاب مي كند 

امروز هيچ كس حتي كساني كه فقط ورزش را بخاطر ورزش نه بخاطر اهداف قهرماني در رقابت هاي رسمي انجام مي دهند . نمي توانند منكر ارزش روش هاي علمي در بالا بردن سطح تكنيك ، تاكتيك و بطور كلي كيفيت تيم ها در هر نوع ورزشي باشند . در اين ورزش ، اجراي صحيح مهارت ها وابسته به رعايت اصول و قوانين علمي متكي بر اصول مكانيكي و بيو مكانيكي است . دقت و سرعت نيز از عواملي هستند كه در اين رشته نقش مهمي ايفا مي كنند . وقتي رقابت ها در سطح حتي صدم ثانيه ها كشيده مي شود صرف نظر از تلاش شخصي ورزش كار در پيروزي بطور دقيق ارزش تمرينات و نحوه ي استفاده حداكثر از قدرت و توان ورزش كار در تمرينات توسط يك مربي آگاه و با استفاده از روش هاي علمي و ساير خصوصياتي كه يك مربي موفق بايد داشته باشد از جمله اصول علمي تربيت بدني ، برنامه ريزي صحيح تمرينات به نحوي كه ورزشكار در روز مسابقه در حداكثر كيفيت بدني و توان مسابقه باشد به طور كامل روشن و غير قابل انكار باشد .

به همين منظور بر كليه ورزش كاران ، به خصوص مربيان و معلمان ورزشي به طور كامل ضروري است . با افزودن به اطلاعات و معلومات خود ، اين علايق را در راهي صحيح و منطقي هدايت كنند . بايد سعي شود مهارت ها و قابليت هاي دانش آموزان تكامل يابد و در هنگام بازي ، يا شركت در كلاس هاي توجيهي در رده هاي مختلف ، اشكالات آنان كشف و براي رفع آنها راه حل مناسب پيش بيني شود . در ضمن تشخيص داده شود كه در چه مواردي ضروري است تا شكل هاي تمريني و آموزشي مهارت ها بر مبناي آنها ساخته شود . اين رشته ورزشي طي چند سال گذشته در كشور ما نيز مانند ساير كشور هاي جهان طرفداران زيادي پيدا كرده و از مقام و ارزش والايي به خصوص در برنامه ي تربيت بدني مدارس برخوردار شده است . يا چندان كه از طرف دانش آموزان براي فراگيري و پرداختن به اين رشته علاقه زيادي به چشم مي خورد .

در ادامه ، آموزش بسكتبال را براي كليه علاقه مندان به اين رشته ورزشي كه مي خواهند اصولي و پايه اي بسكتبال بياموزند شرح مي دهيم باشد كه موررد توجه قرا گيرد :

 

 

فهرست ديگر تحقيقات




تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد